• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Wat is het financieel model van jouw bedrijf?

Wat is het financieel model van jouw bedrijf?

Wat is het financieel model van jouw bedrijf_ - Proficio
Laatst bewerkt:  juni 12, 2024  |    Gepubliceerd: april 29, 2023

Ieder bedrijf heeft een financieel model. Let op! Een financieel model is niet hetzelfde als een financieel plan. En ik bedoel ook niet dat elk bedrijf een Kate Moss in de afdeling Finance heeft zitten.

Ieder bedrijf werkt volgens een missie en een visie. Je missie start met een duidelijk “waarom”. Niet akkoord? Dan ga je ruzie krijgen met Simon Sinek! Je “waarom” is de hoofdreden om je nek uit te steken, om uitdagingen aan te gaan en risico’s te nemen. Hoe sterker jij overtuigd bent van je “waarom”, hoe minder snel je het hoofd zal buigen bij tegenslagen. Je visie is de vorm die je aan jouw “waarom” geeft. Hoe ziet jouw droombedrijf er uit? Wat zijn de kenmerken van jouw ideale bedrijf? Wat heeft dit nu te maken met het financieel model van jouw onderneming? Hieronder lees je hoe het financieel model van je bedrijf het product is van je visie.

Je visie vertaald in cijfers

Staat de visie van jouw bedrijf al op papier? Top! Neem ze er dan even bij. Zo niet, schrijf in het kort op hoe jouw droombedrijf eruit ziet. Wees ambitieus: in je droombedrijf is er geen plaats voor toegevingen. Reach for the stars! Uit een duidelijke bedrijfsvisie zijn er telkens parameters af te leiden die de basis vormen voor je financieel model. Een voorbeeld:

“In mijn droombedrijf zijn er 100 mensen tewerkgesteld. Ikzelf ben hoofd van Sales omdat daar mijn passie en grootste kracht ligt. Een leuke bedrijfscultuur en maximale klantentevredenheid zijn de belangrijkste waarden. Daarnaast wil ik zelf graag €100.000 per jaar verdienen.”

De parameters die uit deze visie resulteren zijn:

  • Schaal van het bedrijf: 100 werknemers
  • Invulling van eigen taken en verantwoordelijkheden: Head of Sales
  • De belangrijkste KPI’s: personeels- en klantentevredenhied
  • Eigen inkomen: €100.000 jaarlijks

Je sector vertaald in cijfers

De tweede set van parameters die je financieel model bepalen zijn deze die eigen zijn aan de sector waarin je actief bent. Het is belangrijk om de juist nuance te plaatsen deze parameters, want jouw bedrijf zal waarschijnlijk geen exacte kopie zijn van een stereotype bedrijf in je sector. Voorbeelden van parameters die vaak bepaald zijn door de sector:

Brutomarge:

Als jouw aanbod vergelijkbaar is met de concurentie, zal je marge prima af te lezen zijn uit het gemiddelde van de sector. Bij bedrijven met een vernieuwend of kwalitatief hoger aanbod kan deze hoger liggen dan het sectorgemiddelde.

Lonen:

Als je dezelfde profielen aanwerft als het gros, zal je loonlast waarschijnlijk de barema’s van de sector volgen. Trek je enkel ervaren of hoogopgeleide mensen aan, dan zal jouw loonkost hoger zijn dan die van de concurentie.

Huisvestingskosten:

Luxewinkels hebben belang bij een pand in een luxebuurt met een opvallende etalage, terwijl het magazijn van een online-winkels vooral logistiek strategisch gelegen moet zijn.

Zo kunnen we nog even doorgaan. Maar you get the point …

Je financieel model als blauwdruk van je onderneming

Combineer nu de parameters uit je visie met de parameters uit je sector, en de basis van je financieel model staat er. Deze parameters vormen de fundamenten van je model. Dat wil niet zeggen dat je financieel model nooit meer kan veranderen. De parameters kunnen steeds aangepast worden aan de veranderende visie van de ondernemer of de veranderende marktomstandigheden. Het financieel model van ons voorbeeld zie je hieronder. De bouwstenen staan vetgedrukt.

omzet
– variabele kosten
= brutomarge
– huisvestingskosten
– kantoorbenodigdheden
– operationele kosten
– marketingkosten
– personeelskosten
= EBITDA

De niet vetgedrukte posten zijn variabel. Deze kunnen we schuiven tot we een haalbare omzet en het gewenste resultaat (EBITDA) bekomen. Nadat ons financieel model klaar is kunnen we starten met het financieel plan. Dat vormt de brug tussen je huidige situatie en het droombedrijf in je financieel model. Meer hier over in een volgende post!

Thomas - profielfoto - square

Over de auteur

Thomas Lantmeeters

In 2021 besloot ik dat het mijn missie was om andere ondernemers te helpen bij het verwezelijken van hun dromen en daarom heb ik Proficio opgericht.

Meer blogs

Cash management strategieën voor financiële stabiliteit binnen je onderneming
EBITDA-marge: een diepgaand inzicht in operationele winstgevendheid
Een succesvolle bedrijfsovername in 12 stappen